Schaamrood groen en geel

De meest gebruikte groente hier in huis is wel de paprika. Altijd in huis en meestal in grote voorraden. Ik koop de lange gifgroene paprika's, erxf6s(pittig) of de zoete lichtgele puntjes. Die groene zijn het lekkerst alhoewel je met de pittigheid moet leren omgaan. Sommigen zijn namelijk helemaal niet pittig en sommigen mega. Oplossing, gewoon tijdens het koken een stukje proeven en je weet hoe ver je kunt gaan.

Ik koop de paprika's los. Ze liggen in bakken op de markt of in de supermarkt en ik stop er 15 of 20 in een zakje. De zomer is de gunstige tijd dan kosten ze weinig, zo'n 35 forint per stuk, in de winter soms wel 85 forint, maar toch, een koelkast zonder komt niet vaak voor.

Ze komen uit Hongarije zelf, daar let ik goed op, maar soms, heel soms zijn ze echt niet te krijgen en neem ik mijn toevlucht tot Jordanie.

Sinds ik hier verblijf let ik dus op de afkomst van de groente. In NL nooit zo gedaan, ik kocht waar we zin in hadden, en dat kwam uit Israel of Spanje of uit een ander ver land. Omdat het veel lekkerder smaakte en goedkoper was, deed ik wel veel boodschappen in Turkse winkels. Ik had niet de behoefte om op zoek te gaan naar NL produkt. Hier dus wel, ik ga voor Hongaars produkt zo veel mogelijk.

Is het alleen uit principe? Nee, zo is het ook niet eens begonnen. H paprika is gewoon de allerlekkerste en dat daarmee de locale economie wordt gesteund is meegenomen. Zo lang de paprika's in onze moestuin nog niet klaar zijn, moet ik blijven inkopen.

Van de week was er een mooi programma op de NL tv over de paprika, en dan vooral over de NL paprika vs de Hongaarse en de vlucht die de NL paprika neemt hier in het land en dan vooral bij de Tesco's. Ik had het wel gezien hoor. Die NL paprika's, altijd gelijk van vorm, verpakt in een cellofaan, 1 rode, 1 gele en 1 groene. Ik liet ze standaard links liggen want als je H hebt hoef je niks anders.

Ik weet nu sinds de tv, dat dit stoplicht paprika's heten. Onderzoek heeft uitgewezen dat een zakje met rood, geel, groen beter verkoopt dan de losse kleuren en omdat de NL telers zo uitstekend samenwerken stoppen 3 verschillende telers deze kleuren in 1 zakje en verkopen als een tierelier, ook hier in H. En dat is nog niet alles. Brussel vindt die NL samenwerking zo interessant en goed, immers, schaalvergroting en kwaliteitscontroles leveren een produkt dat altijd het zelfde is en heel laag in prijs. Omdat de NL-se telers zo goed samenwerken zijn zij door Brussel als model voor Europa aangewezen en krijgen ze een groot deel van de Europese subsidies. Nog een reden dat de prijs laag kan zijn.

H telers werken niet samen. Ze zijn nou net zo blij dat ze na jaren van gedwongen samen nu alleen zijn en zelf kunnen beslissen. Dat ze moeten ploeteren, dag en nacht, dat ze weinig verdienen, weinig subsidie krijgen nemen ze op de koop toe want ze zijn vrij. En ze houden van hun produkt, de paprika. En ze zouden niet eens aan de Tesco's willen leveren want die gaan voor prijs en niet voor de beste paprika.

Maar de NL teler houdt ook van zijn produkt en zegt dat hij de beste heeft….onder high tech omstandigheden verbouwd, bacterievrij, altijd prachtig van vorm.

Wat nu te doen. De smaak moet maar beslissen. Dan lijkt het mij duidelijk. Alleen de geur geeft het verschil al aan. De H, rijk aan geur, de NL ruikt bijna niet. En dan de smaak, werelden van verschil, échte paprika of een vrucht die op paprika lijkt met veel water er in. In het tv programma maakte een H kok 2x een lecsó, 1x met de stoplichtpaprika's en 1x met de Hongaarse. En die stoplichten werden maar niet zacht en uiteindelijk toen het klaar was mocht de kok blind proeven. Gelukkig, de H was lekkerder, maar zoals H zijn, altijd vriendelijk, was de NL lecsó ook wel een beetje lekker……

En nu de biecht. Voordat ik het programma gezien had. Voordat ik wist van de NL teler-lobby, de subsidies, de high tech omgeving, het afknijpbeleid van de Tesco, had ik 1 zakje stoplicht paprika's gekocht. Voor de kleur. Ik had een recept in mijn hoofd, er kwamen vrienden, en daarvoor had ik die kleur nodig. Het recept kwam er niet van want we deden wat anders en dat zakje lag er maar, in de groente la van de koelkast. Wel kwam een ander voordeel van die NL stoplichten naar voren, ze blijven eeuwig goed, na een dikke week waren ze nog net zo als toen ik ze kocht.

Van de week trok ik het cellofaan open. Voor de zekerheid rook ik, maar ik rook niks. Ik maakte een kippotje met groen en geel, samen met wat uit de tuin. Het duurde even voordat de paprika lekker zacht was maar met alle H ingredienten erbij, te beginnen met H reuzel die we kregen van vrienden uit een eigen slacht, was het toch lekker geworden. P zei dat het gelukkig niet pittig was en lief van smaak. Ik heb de neiging om lief van smaak te verwarren met vlak en weinig smaak, maar het kippotje was wel een beetje lekker…..

Ik zal blij zijn als de paprika's uit de moestuin klaar zijn. Dat maakt de keuze nog gemakkelijker.

Oproep aan allen, ga voor smaak! Niet voor vorm, niet voor prijs of verpakking. Proef eens goed en je weet wat je te doen staat. 

 

8 thoughts on “Schaamrood groen en geel

  1. frouke

    Hij is prachtig en inderdaad zonder fratsen en gelukkig ook niet felblauw,maar…een trapje zou ik wel missen…hoe kom je erin en vooral: hoe er weer uit??? De planten zullen jullie in elk geval dankbaar zijnmet het voorverwarmde water!

    Reply
  2. BaMi

    Nou Frouke, als ik de inhoud van die tobbe zo zie dan ga ik daar ech nie in zitten!!!
    Dit is perfect water voor de moestuin. Wij hadden vroeger thuis een ton die het regenwater opving en dat water werd ook altijd voor de tuin gebruikt. Er komen ook vanzelf heel kleine beestjes in: zéér gezond water dus, voor de tuin….
    Hoewel; Michel ziet Pieter hier wel in badderen, haha.
    Fijne avond (wat er nog van over is, Ba komt net thuis van een koopavond tot 22.00 uur).
    BaMi

    Reply
  3. mip

    Wat een leuke! Maar ik kan nu niet precies of de Tub groot genoeg is voor een bad met twee personen. Maar wel ontzettend leuk dat die er nog zo mooi en waterdicht uitziet. Kom binnenkort wel een duik nemen als het mag. Want baantjes trekken gaat nu toch even niet.

    Mip

    Reply
  4. mip

    Vorig jaar kocht ik op de markt paprika’s (karlifornia paprika zoals ze in het Hongaars worden genoemd) die was zo goed dat ik de zaadjes direct in de aarde stopte. Ik heb nu een eigen plant. Hij groeit traag maar er hangen wel twee vruchten aan. Ik denk dat ik tegen september wel kan gaan oogsten. Maar dan moeten ze toch lekker zijn? Ik zal het je zeker laten weten. Maar met je oproep ben ik het helemaal eens.

    Mip

    Reply
  5. frouke

    Die stoplichtpaprika’s maken nou juist deel uit van mijn genieten van het weer terug in H zijn….Op de markt in Groningen verkoopt één handelaar de zachtgroene zoete puntpaprika’s. Hij is altijd blij als ik kom en een kilo meeneem, want hij raakt ze aan de straatstenen niet kwijt, omdat de meeste Nederlanders denken dat die nou juist scherp zijn, hihi. Tegenwoordig heeft hij er een bordje bijstaan ZOET! Maar de mensen willen hem nauwelijks geloven!

    Reply
  6. lin

    ik heb me ook een keertje gruwelijk vergist hier in H. had die puntpaprika’s,die waren niet pittig.Weer eens meegenomen en lekker royaal geweest er mee…echt niet te eten,zo heet.En ik kan echt wat hebben hoor,ik ben dol op heet eten.Nu proef ik dus altijd eerst.
    Hoe heet dat programma ook alweer,want wij hadden een voorstukje gezien en riepen meteen: dat gaan we kijken,maar we zijn het helemaal vergeten.Kijken we nog even op uitzending gemist,ben alleen de naam kwijt,weet jij het nog?
    groeten (wat is het heerlijk warm hier he? ;-)) Linda

    Reply
  7. Joost

    Ik ga zo opzoek hier in Almere of er ook H paprika’s verkocht worden.
    Ikzelf heb de stoplichtjongens altijd gemeden maar wil toch echt wel en keer het verschil proeven.
    gr
    Joost

    Reply
  8. frouke

    De LIdl heeft al een paar jaar regelmatig die zoete zachtgroene. Niet Hongaars, ik geloof uit Spanje, maar wel lekker en echt anders dan de stoplichtversie. Heerlijk knapperig als je stukjes rauw bij je brood met kaas/ worst/ tomaten enz. eet. Succes in Almere!

    Reply

Leave a comment